Leefkwaliteit
Met het in januari 2026 vastgestelde Bomenplan Groningen, werken we aan een boomkroonbedekking van minstens 30% in elke woonbuurt. Dit zorgt voor een groot positief effect op gezondheid, schone lucht, koelte en veiligheid in de buurt. Het bomenplan is via een uitgebreid participatieproces tot stand gekomen. We zijn inmiddels begonnen met de uitvoering van de acties uit het plan.
Dit jaar zal het Rijk een nationale uitwerking maken van de in 2024 vastgestelde Europese natuurherstelwet. Via onze vaste samenwerking binnen de G6 en de VNG hebben wij aandachtspunten voor het natuurplan aangedragen.
Met de uitvoeringsagenda toekomstbestendige landbouw (december 2025) werken we samen met de agrarische sector, andere overheden en maatschappelijke partners aan de verduurzaming van het voedselsysteem. We voeren de actielijnen uit, zoals met nieuw beleid rondom mestverwerking, stadslandbouw en reductie van bestrijdingsmiddelen.
De gemeente Groningen heeft zich aangesloten bij het Schone Luchtakkoord en heeft in het eerste kwartaal van 2026 de verplichte jaarlijkse monitoring aangeleverd. We zijn dit jaar gestart met het inventariseren van risicolocaties van PFAS in de bodem. Deze ronden we af in 2028 om daarna indien nodig over te gaan tot de aanpak van deze locaties. Ten aanzien van lood gaan we dit jaar al concreet van start met de sanering van de eerste risicolocatie.
BOR
Met de vaststelling van onze nieuwe beheerstrategie (SWING) streven we ernaar om met het beheer bij te kunnen dragen aan belangrijke maatschappelijke waarden. Momenteel werken we aan het implementeren van SWING in de dagelijkse praktijk.
Een van de belangrijkste waarden van SWING is de biodiversiteit. Om daar aandacht voor te vragen organiseren we de biodiversiteitscampagne.
Afval en Circulariteit
Met Groningen Afvalvrij werken we toe naar een circulaire gemeente waar zo weinig mogelijk afval ontstaat, waar we zuinig omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruiken, zodat we in 2030 afvalvrij zijn.
Momenteel werken we aan het nieuwe afvalbeleid 2026-2030. Hierin beschrijven we de instrumenten en doelen voor de komende vier jaar. De adviezen van het Burgerberaad worden uitgewerkt en krijgen hierin een plek. De voortgang wordt bewaakt door een monitoringsgroep van leden van het Burgerberaad, die ieder kwartaal bijeenkomt.
Onze projecten om luierafval te verminderen zijn nog steeds in volle gang. Daarnaast blijven we steeds meer containers plaatsen voor papier, glas en textiel, zodat inwoners hun afval makkelijker en beter kunnen scheiden en loopt er een campagne om inwoners te stimuleren hun GFT-aval te scheiden. We blijven we ons tevens actief inzetten op het verminderen van zwerfafval. Zo hebben we een aanpak opgesteld voor sigarettenfilters, omdat deze een grote bron zijn van vervuiling in de openbare ruimte.
Veiligheid
In de binnenstad en in enkele wijken en dorpen staat de veiligheid onder druk. We combineren de inzet van boa’s, politie en bestuurlijke maatregelen met gerichte aanpakken. Samen met de zorgketen voorkomen we overlast waar dat kan. Ook passen we steeds vaker Veilig Ontwerp en Beheer toe. Zo stimuleren we gewenst gedrag en vergroten het gevoel van veiligheid door anders te leren kijken naar de inrichting van de openbare ruimte.
Binnen Grip op Onbegrip lopen momenteel vier projecten, waarbij we naast uitvoering vooral inzetten op duurzame borging. Tegelijkertijd blijft de overlast in de binnenstad onverminderd hoog, wat vraagt om voortdurende alertheid en een flexibele, gezamenlijke aanpak. We anticiperen hierop door sneller te schakelen en interventies verder te versterken. In lijn met het gemeentelijke Actieplan 2025–2028 Tijdig Samen Zichtbaar werken we aan een meer proactieve en zichtbare aanpak. Dit actieplan benadrukt het belang van vroegtijdige samenwerking, gezamenlijke verantwoordelijkheid en het versterken van de lokale netwerken rondom inwoners met onbegrepen gedrag. De uitvoering hiervan sluit nauw aan bij de projecten binnen Grip op Onbegrip en vormt een belangrijke basis voor de stappen die we de komende periode zetten.
Doordat de online en offline leefwereld van jongeren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zien we bij fysiek (straat)geweld vaak ook een onlinecomponent. Zoals een mishandeling die gefilmd en online gedeeld wordt. Ook ontvangen we steeds meer signalen van vormen van criminaliteit die zich volledig online afspelen. Om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden organiseren wij vanuit Preventie met Gezag onder meer een netwerkochtend voor professionals om signalen uit de online leefwereld beter te herkennen en effectiever erop te kunnen interveniëren. Daarnaast geeft de gemeente uitvoering aan de campagne “Mijn kind doet dat wel”. Deze campagne biedt ouders ondersteuning bij het herkennen van signalen van drugshandel, helpt hen bij het voeren van gesprekken hierover en wijst ouders de weg naar passende ondersteuning en advies.
De aandacht voor het thema maatschappelijke weerbaarheid is versterkt door de onrustige geopolitieke situatie op dit moment. Inwoners merken dat onzekerheden toenemen en kloppen steeds vaker bij ons aan met vragen en initiatieven om hun buurt weerbaarder te maken, zoals het opzetten van een noodsteunpunt. We proberen binnenkomende initiatieven van inwoners en partners zo goed mogelijk te ondersteunen. Als gemeente bereiden we inwoners voor op mogelijke verstoringen door samenredzaamheid te stimuleren. Elkaar kennen is daarbij cruciaal: inzicht in elkaars kennis, vaardigheden en behoeften. Door hier gericht in te investeren, versterken we de zelfredzaamheid van inwoners en houden we zicht op wie extra ondersteuning nodig heeft. We hebben nadrukkelijk oog voor onze eigen basis als gemeente. We zetten concrete stappen op het gebied van onze bedrijfscontinuïteit en zorgen voor een robuuste crisisorganisatie.